Com es pot portar l’atenció plena a les aules? És la pregunta que es va formular l’equip del portal Docents.cat, liderat per la mestra i psicopedagoga Nati Berguedà, després de conèixer el programa Escola Atenta de les escoles Vedruna. La resposta l’han plasmat en el documental ‘Atenció plena a l’aula’ amb l’objectiu que aquest programa es pugui estendre a d’altres escoles i instituts.

La peça, de 40 minuts, explica com d’important és la mateixa experiència dels docents per a viure aquesta pràctica amb l’alumnat, com es poden preparar per fer-ne experiència, així com la diversitat de beneficis d’entrenar l’atenció plena en el dia a dia d’una escola.

La professora d’ESO i Batxillerat de l’escola Vedruna Vall Terrassa Anna M. Rifà ha creat i impulsat el programa Escola Atenta de Vedruna. La proposta va néixer fa 5 anys per respondre a “la vida que portem amb pressa, neguit, incertesa i angoixes”. Es tracta d’una eina pedagògica que treballa la dimensió educativa, el benestar emocional i la interioritat. I que vol proveir mestres, infants i joves d’eines que els ajudin a “viure una vida més conscient, de més qualitat, més sàvia”. 

El documental mostra l’experiència de l’escola Vedruna Bellpuig, que ja fa quatre anys que ha implementat el programa. L’equip de Docents.cat ha copsat com alumnes d’I5, 3r i 6è han après a fer silenci, a respirar i a prendre consciència del propi cos. La pràctica de l’atenció plena, viure l’aquí i l’ara, els ajuda a la regulació emocional i a l’autoconsciència, i això beneficia també el conjunt de la comunitat educativa. Un benefici que també repercuteix en procés d’aprenentatge, perquè millora funcions cognitives com són la mateixa atenció, la concentració, la flexibilitat i la creativitat.

“La Fundació Vedruna Catalunya Educació ens va oferir una formació en atenció plena, amb el programa Escola Atenta, i ens hi vam tirar de cap”, explica Montse Boleda, directora de l’escola Vedruna Bellpuig. I és així com tots els mestres es van formar en l’atenció plena i ho han pogut portar a classe: “El punt d’inflexió és quan els alumnes han comprovat que la pràctica de l’atenció plena els ha ajudat”.

Una afirmació que confirmen els alumnes en primera persona: “Em sento relaxat i concentrat en allò que faig en aquest moment”, “t’ajuda si estàs trist o enfadat”, “em sento calmada”, diuen els testimonis entrevistats en el documental. Fins i tots les famílies han vist que els seus fills i filles apliquen aquestes eines fora de l’escola. Com diu en el documental Montse Boleda: “En moments extrems, de conflicte, apareix tota la base que han adquirit de petits”.

Podeu veure aquí el tràiler del documental.