Divendres 19 de gener es va presentar en societat el projecte Trencar el silenci, un material pedagògic que permet sensibilitzar els infants i joves sobre els abusos sexuals i prevenir que en pateixin. El projecte es va exposar en un acte al palau Macaya de Barcelona que va comptar amb més de 100 representants de persones que treballen en l’àmbit de la infància.

La directora general de la Direcció General d’Atenció a la Infància i l’Adolescència (DGAIA), Ester Cabanes, va destacar que aquest material “ajudarà que els nens i les nenes no arribin a patir l’abús sexual i els empoderarà perquè puguin saber el que està bé i malament i expressar-se i idenfificar a qui poden demanar ajuda en cas que en necessitin”.

El germà Provincial de L’Hermitage, Gabriel Villa-Real, va expressar la satisfacció de poder obrir aquest projecte a la societat, va apel·lar a l’empoderament d’infants i joves en el marc de la defensa dels seus drets i va contextualitzar el canvi de cultura que estem vivint com a institució i com a societat davant de l’abús sexual.

Javier Cendoya, director general de Grupo Edelvives, va remarcar que elaborar i compartir aquests materials per part de Maristes i Baula “és un exercici de compromís, de coherència i de valentia”.

En representació de Maristes, Llorenç Claramunt, director de Drets d’Infància i Safeguarding, va exposar que tots els materials s’havien treballat a partir d’un projecte encarregat l’any 2011 per part de l’Institut Marista a fi de dur a terme accions de protecció a la infància. A partir del 2013 tot el professorat s’ha format en aquest àmbit i s’han creat els materials per a la prevenció de l’assetjament, que des d’avui estan a disposició de tota la ciutadania.

A l’acte també hi van intervenir adolescents que havien participat en les tutories i que han treballat de primera mà amb els materials. Bartomeu Tortellà i Siyi Cheng, estudiants de 2n de Batxillerat a l’escola Maristes Sants-Les Corts, van explicar que “les tutories ens han permès veure que els casos són molt més propers a nosaltres del que ens imaginem i també poder ajudar a identificar l’abús i saber com explicar-lo”, amb unes dinàmiques que “ens han ajudat a empatitzar en cada situació, ja que s’utilitzen eines com el joc de rol, i això ens permet posar-nos en el lloc de cada persona i, per exemple, veure com de vegades la víctima es pot sentir culpable”.

Trencar el silenci

El projecte Trencar el silenci incorpora eines perquè els educadors puguin treballar amb els nois i noies en la protecció i prevenció de possibles conductes de risc. També planteja com cal informar i/o denunciar qualsevol situació en què es puguin trobar. Els materials es poden incorporar a qualsevol campanya que s’organitzi en escoles, obres socials, moviments de lleure, clubs esportius o entitats i institucions que treballin amb infants i joves en la prevenció de l’abús sexual.

Empoderament, prevenció i autoprotecció

El material està format per trenta-quatre sessions: sis a Educació Infantil, quinze a Educació Primària, vuit a Educació Secundària i quatre més a Batxillerat, dissenyades per treballar la prevenció de l’abús sexual dels infants i joves.

En les sessions es plantegen situacions i contextos propers als infants i joves amb la finalitat de facilitar-los la presa de decisions sobre la seva pròpia seguretat i que puguin protegir-se i sàpiguen a qui i on han de demanar ajuda. La metodologia emprada és variada i motivadora, amb l’objectiu d’afavorir la participació dels menors, gràcies a la combinació d’estones de treball individual, en grups petits i també en grups grans.

Material accessible en línia

Tots aquests materials seran accessibles en línia per mitjà d’una llicència, igual que qualsevol altre llibre digital, dins la plataforma Bauladigital.cat