El passat 20 de juny, l’Observatori Blanquerna de Comunicació, Religió i Cultura va acollir la presentació dels materials de cultura religiosa de la xarxa de centres de Vedruna Catalunya Educació. L’acte, que va tenir lloc a la Facultat de Comunicació i Relacions Internacionals Blanquerna, va comptar amb una taula rodona sobre Educació i cultura religiosa en la Catalunya del segle XXI presidida i conduïda per Míriam Díez, de la institució amfitriona.

Ara ja fa una dècada que les escoles Vedruna van replantejar els materials per treballar el fet religiósa les aules. D’aquest replantejament, en va néixer l’itinerari de cultura religiosa que ha implementat amb èxit a totes les etapes educatives de les 36 escoles.

Introduí l’acte Manel Salas, responsable de l’Àrea de Pedagogia i Innovació de Vedruna Catalunya Educació, i Ramon Rial, director d’Escorial Vic, membre de l’equip de formació de la mateixa fundació i coordinador del projecte, fou l’encarregat de presentar els materials. Per a Rial aquest recorregut no és només una nova mirada que es projecta a les aules envers el fet religiós, sinó també “una voluntat de fer que els alumnes pensin”.

Els materials per a les classes de cultura religiosa tenen per eixos de desenvolupament quatre aspectes: l’aprenentatge constructiu, l’aprenentatge significatiu, l’aprenentatge inclusiu i l’aprenentatge competencial.

Participaren a la taula rodona Francesc Torradeflot, de l’Associació Unesco per al Diàleg Interreligiós (AUDIR) i el professor Josep Lluís Carod-Rovira.

De les reflexions, es va fer palesa la necessitat de fugir de dogmes i adoctrinaments i apropar el fet religiós a la societat, fent-ho des de la diversitat, el respecte i el treball d’uns valors que són comuns a tots. L’esperit crític i la curiositat existencial han estat sempre i han de continuar sent presents en la formació de nens i joves.

En aquest sentit, els materials de cultura religiosa de les escoles Vedruna han estat un èxit d’acollida entre la comunitat educativa. Són un exemple de punts de confluència i de sinèrgies traçades a partir del treball de cultura, coneixement i valors.

L’acte comptà amb assistents i representants de diferents entitats i organitzacions, d’institucions educatives i del mateix Departament d’Educació, que ha manifestaren que el treball de la matèria de religió, tal com actualment s’està fent als centres públics, està per repensar.

Per a l’escola Vedruna, el material que avui s’ha presentat és una manera més de donar resposta a les necessitats de la societat actual. Compartir-ho i reflexionar-hi en societat és també la manera de repensar com s’està formant des de les aules els ciutadans i ciutadanes del demà i quins són els valors que han de traçar la formació que reben a l’escola, en aquest cas des de la vessant de cultura religiosa.